We moeten meer bewegen, stil zitten is het nieuwe roken. Persoonlijk hekel ik een sportschool, mede omdat ik dan een verplichting moet aangaan. Maar bij een natuurlijke leefstijl hoort ook natuurlijk bewegen, lekker wandelen, de trap nemen ipv de lift, fietsen, het huishouden; stofzuigen ipv de robot stofzuigen, krachttraining, dat kan zelfs thuis. 

Bekijk de video hoe we op natuurlijke wijze kunnen bewegen.

 

Bewegen is eigenlijk een must, goed voor spieren, botten, stofwisseling, inmuumsysteem enz. Van nature zijn we liever lui dan moe en we worden van alle gemakken voorzien. Robot stozuiger, Robot grasmaaier, lift, afstand bedieningen voor tv, gordijnen, googl, lampen aan enz. Lekker, gemak dient de mens, maar het lichaam stelt wel een grens, ook in bewegen, maat houden is belangrijk, maar hoe kan je dat het beste doen? Ken je de term hardlopers zijn doodlopers? Dit is niet voor niets. Ons lichaam is namelijk niet gebouwd om langdurig hard te lopen. Ken de grens van het lichaam.


Wanneer je over actief beweegt activeer je het cortisol hormoon, wanneer dit te vaak gebeurd gaat het mis. Daarom is top sport ook niet gezond.

Bewegen, we doen het te weinig en als we het doen ook nog eens omgekeerd, door eerst te eten. Wie eerst eet loopt op glucose ipv op vet verbranding. Beweeg daarom nuchter, dus eerst jagen, dan de vangst eten, dan uitbuiken!

Geen zin in bewegen? Dit komt mede door een onnatuurlijke leefstijl, het haalt je vitaliteit onderuit. Betere voeding brengt je vitaliteit terug en geeft weer zin in bewegen. De fluweelboon kan je hier ook nog eens bij helpen om in beweging te komen.

Veel huidige reguliere diëten en trainingsmethode brengen je hormonen uit balans. Door onze onwetendheid denken we zelf dat we goed bezig zijn, maar je lijf denkt hier toch anders over. Wat gebeurd er ondertussen met je hormonen klik hier.

Vandaag de dag worden we hier steeds meer bewuste van, ook sportscholen en sportopleidingen spelen hier nu op in, veel wat we eens dachten het goed was, is al weer achterhaald. Zo blijkt HIIT net zo effectief te zijn dan actief bezig te zijn in de sportschool. 

Kortom, natuurlijk bewegen doet goed, het is nodig om de spieren soepel te houden en het is geest bevrijdend, onthoudt 'less is more'.

Kent u de term “hardlopers zijn doodlopers”?

Bewegen we eigenlijk wel normaal? Ojee nou dat weer, denkt u nu vast. Tja ons oerlichaam is eigenlijk niet geschikt voor al dat hardlopen. Omdat wij te ver van onze natuurlijke bron zijn afgeweken dus niet meer weten wat normaal is, vinden we juist wat nu eigenlijk abnormaal is, normaal en wat normaal is vanuit je natuurlijke oerkracht abnormaal. Volg je mij nog? 

 

Voeding en levenswijze hebben beide een sterke invloed op de balans (of juist disbalans) in onze hormoonhuishouding, maar ook training (sport, fysieke inspanning) heeft dat. 

 

Zonder dat we het door hebben kan de training die we wekelijks doen (terwijl we daarna helemaal kapot zijn!) juist de aanmaak van vet-opslag hormonen stimuleren en kan deze training ons dikker maken! We kunnen allemaal met ons blote oog het verschil zien tussen het lichaam van een marathonloper en dat van een 100-meter sprinter. De één (100-meter sprinter) is atletisch, gespierd en heeft duidelijk zichtbare spieren (doordat hij een laag vetpercentage heeft). De ander (de marathonloper) is 'vel over been', mager en heeft een relatief hoog vetpercentage.

 

Hoe is dit mogelijk?
Het zijn onze hormonen die bepalen waar en hoeveel vet we opslaan. Wat voor type trainingsvorm je doet bepaald welke hormonen je lichaam zal aanmaken. Bij het doen van een lange duurloop of een andere vorm van cardiotraining (zoals fietsen, aerobics, een spinning les, de crosstrainer, zwemmen, een zumba les, een body pump les, etc) maakt je lichaam één specifiek hormoon voornamelijk aan: het Cortisol hormoon.

En dit is waar de grootste misvatting in de fitnessindustrie sinds de uitvinding van de loopband hopelijk eindelijk wordt rechtgezet. Om het ordinair te zeggen: cardiotraining (duurinspanning) maakt je dik.

 

Wanneer je toen oog in oog stond met een leeuw had je twee keuzes: vechten voor je leven (fight) of vluchten voor je leven (flight). En dit is waar het cortisol hormoon functioneel voor is.

Omdat hardlopen vluchten is, ons lichaam genetisch gezien identiek is aan dat van een oermens, en het toen functioneel was om na een situatie van gevaar extra energie te reserveren voor een volgende situatie van gevaar, slaan we vet op na het doen van een cardiotraining.

 

Maar er zit toch een kern van waarheid in die theorie, want marathonlopers zijn toch immers ook slank? Want wat is het verschil tussen deze twee atleten? Wil je het antwoord weten klik hier

Welke sport is het beste voor body-mind en je hormonen Klik hier